Botswana I

Vi har varit borta från allt vad internet är i flera dagar. Idag har vi hittat ett ställe med WiFi. Går lite trögt så det blir inga bilder. Vi uppdaterar med bilder så fort vi hittar ett bättre nät.

Torsdag 4/5
Idag går färden vidare till Camp Chobe. Drygt halvvägs stannade vi för lite proviantering i Katimo Mulio. Efter Camp Chobe har vi en övernattning i vårt tält på ett ställe där det inte finns någonting utom en campingplats och vi måste fixa maten själva. Vi köpte lite Rumpstek och korv att grilla och lite annat också. Lite ved att ha till grillen köpte vi vid en hydda utmed vägen.
Väl framme vid lodgen bokade vi en 6-timmars båttur i morgon. Hela lodgen består av ”tält”. Fantastiskt vad man kan göra. Stora ”byggnader” med golv av trä, men väggar och tak av kanvas.

Vårt chalet ligger ca tre meter från Chobe River så vi satte oss på altanen och njöt.

Fredag 5/5
Direkt efter frukost åkte vi ut på floden med stora förhoppningar om att se både det ena och det andra. Floden är just nu mycket översvämmad, den är också gränsen mella Namibia och Botswana.Det blev mycket olika fåglar till att börja med men även krokodiler och några flodhästar. Flodhästarna är väldigt skygga, kommer vi lite för nära så dyker de ner under ytan.

Vi kom för nära ett par, som inte gömde sig utan som började att jaga bort oss. De bär respekt med sig. Guiden vände båtens propeller så att den sprutade vatten på flodhästarna. Och sedan så åkte vi snabbt därifrån.
Alla djur som vi ser finns i Chobe NP som ligger på den Botswanska sidan.

Vi såg lite olika 4-fota djur, bl a en stor hjord med bufflar.

Väldigt nyfikna

Vi åt lunch på båten.

På den forsatta färden hem fick vi inte se några elefanter idag heller. Däremot fick vi haveri på båtmotorn och guiden fick ringa efter hjälp, det blev bärgning hem.

När vi sedan sitter på altanen kan vi på andra sidan floden se en elefanthane komma ner till floden för ett dopp. Sedan ser vi en hjord med ca 15 – 20 elefaner på väg ner till floden. Också på andra sidan floden! Vi har bra kikare så vi ser dem väldigt tydligt

Lördag 6/5
Idag gick färden vidar in i Botswana men först måste vi fylla i en del formulär när vi lämna Namibia. Namn, passnr, vart du kommer ifrån etc, dessutom precis innan bron ska man uppge bilnr, chassinr och motornr därefter kan vi lämna Namibia och sedan köra till den Botswanska gränsposteringen.
Det första som vi måste göra är att köra bilen genom ett desinfektionsmedel av något slag. Sedan blir det som vanligt med alla namn etc som ska fyllas i men även hur mång dagar vi räkna med att stanna. Vi betalade av vägtull på 152 Pula. Innan vi fick korsa gränsen måste vi båda stiga på en matta som också var indränkt med desinfektionsmedel.
De första milen var det asfatsväg och där gick det undan – men sen blev det verkligen annorlunda. Denna Transitväg var endast ett spår så vid möte fick den ena bilen köra ut i terrängen. Vägen består av sand och hålor så det krävs 4×4 för att kunna köra här. Mestadels på 2:ans växel men vid ett tillfälle fick var vi tvungna att växla ner till 1:an för att komma fram i sanden. Denna sträckan till Savuti var ca 80 km lång och en av de jobbigaste vägar jag (Hans) någonsin kört.

Efter några mil kom vi till North Gate in i Chobe NP och skulle då betala avgift för att besöka/köra genom parken. Vi hade inga Pula och de hade ingen möjlighet att ta kort så förslaget blev att vi skulle betala när vi kom till Savuti.
Väl framme kunde vi inte heller här betala med kort så efter lite palaver fram och tillbaka hur vi skulle betala hade vi USD i jämna sedlar som de tog emot som betalning för parkavgiften.

Nu kunde vi fortsätta till vår campsite och förbereda för kvällen och natten. Föresten så ljög jag för tullaren vid gränsen och sa att vi inte hade något kött med oss men det hade vi med för att grilla på kvällen. Vi tände brasan, grillade och satt en stund och njöt.

Tältet restes på biltaket och vi gick till sängs vid halv 8-tiden för då var allt mörkt som en vinternatt. Inget nattsudd här inte.

Söndag 7/5
Uppe med solen, enkel frukost, mycket enkel tvätt och tandborstning och sedan ner med tältet.
Nu har vi ca 90 km till Mogohtlo Lodge. Vägen var densamma om inte ännu i sämre skick som i går. Det tog oss nästan 5 timmar att köra dessa 90 km! En snittfart på ca 20 km/tim!! Då kan ni tänka hur vägen var, om man nu kan kalla den för väg. Vi tyckte den var riktigt jobbig. Stannade till vid ett par tillfällen för att titta på bufflar, giraffer och några elefanter.
Det var jävligt skönt när vi väl var framme. Lodgen ligger utmed en flod och här är väldigt fint. På vägen in till lodgen mötte vi 4 elefanter. De tittar knappt på oss. De är nog vana vid turister. Vi bor fint i en sk tented chalet, dvs väggar och tak består av kanvas. Gunnel har tvätta lite kläder och vi har ätit en liten lunch med den mat som vi tidigare har handlat. Nu ska vi bara sitta och njuta lite och lyssna på alla fåglar som finns i träden.
Vi har fått till vana att innan middagen dricka en gin o tonic. Väl hemma igen får vi börja tänka om. Den dricker vi på en stor altan i huvudbygnaden med utsikt över Khwai River och en tänd eld som värmer ryggen.Vi pratade med ett par som varit här i några dagar och de hade hyrt en lokal kille/guide från lodgen. Det har vi nu också gjort, USD 50 för två och en halv dag. Det är i princip hopplöst att köra runt i de olika områden som är tillgängliga utan en guide. Man kommer lätt vilse.

Måndag 8/5
Frukost klockan halv sju, sedan avfärd med guiden, som heter Chetiso men hans ”artistnamn” är System, i vår bil. Gunnel och jag sitter där framme och System där bak. Vi har även bokat ett lunchpaket som vi har med oss då vi ska vara ute hela dagen.
Vi kör mot Moremi NP och på vägen dit ser vi lite olika djur och en del fina rovfåglar. Innan vi kan köra in i parken ska vi registreras med namn, adress etc och betala 300 Pula (!), ungefär 250:-De har olika avgifter beroende viken nationalitet man har och var bilen är registrerad.
Efter några timmars körande på olika ”vägar” och vi ätit vår lunch var vi ganska så besvikna för det var inte mycket till djurliv vi fick se.
De har haft mycket regn under regnperioden och det har varit översvämmat överallt. Fortfarande är det stora översvämningar på vägarna.

Många av vägarna gick inte att köra på, utan vi fick vända flera gånger. Vi bestämde därför att åka tillbaka till lodgen.Först måste vi passera två träbroar, över floden Khwai, som inte är mycket bredare än bilen och består av 4 st längsgående stockar på vardera sidan. I mitten på den ena bron ser man några tvärgående stockar med 1 meters mellanrum på den andra bron ligger de tätare. Lite nervigt att hålla hjulen på rätt spår. På hemvägen fick vi se giraffer, en stor buffelhjord och elefanter på ett antal olika ställen. Så avslutningen på en lång dag blev faktiskt riktigt bra.

Vi är de enda gästerna på lodgen denna natt, tror att de har 13 tält, så vi blev kungligt uppassade till middagen.
Vaknade till halv tolv på natten av att det knakade i buskarna utanför tältet och kunde se att en stor elefant passera på mindre än 1 meter från vårt tält. Måste erkänna att jag (Hans) blev ganska så spak. Jag kunde se elefantens betar, ca en halv meter långa, precis utanför ”fönstret” som egentligen bara är ett moskitnät.
På morgonen kollade vi fotavtrycken utanför tältet och han hade gått mycket nära. Vi mätte upp fotavtrycket till ca 42 cm i diameter!

Hela lodgen är utan något som helst staket. I princip varje natt får lodgen besök av en eller flera elefanter, som äter frukterna på träden. För säkerhets skull blir alla gäster eskorterade till sina tält efter middagen. Trevligt med lite ”huselefanter”.

Tisdag 9/5
I dag har vi bestämt med System att dela upp safarin i en morgontur och en på eftermiddagen och att vi skulle köra runt i Mogohtlos Conssesion Area. Det blev en mycket trevlig förmiddagstur med enkla vägar att köra. Mycket vacker natur och många elefanter, bufflar, giraffer, antiloper och olika fåglar. Det absolut bästa var när vi på slutet av turen fick se en elefant välta ett stort träd, sedan gick han runt till kronan och började äta av smågrenarna som han nu kom åt.

De äter bara barken på grenarna och lämnar resten. De äter även frukterna på vissa träd. På många träd kan man se hur illa de går åt dem genom att med betarna bryta loss barken och på sätt skada träder som sedan vissnar ner.

På eftermiddagsturen körde vi utmed floden och besökte även en del vattenhål. Vi fick se den stora buffelhjorden dricka, även några flodhästar tittade upp ovan vattnet för några sekunder och sedan ner igen. Vi mötte en giraff några meter från vägen som stod och åt bladen på en buske, den tog sin långa tunga runt en gren och reste sen sin långa hals och vips så var alla blad borta från grenen.

Onsdag 10/5
Pratade med killen i baren hur de jobbar här på lodgen. De jobbar i tre månader och är lediga en månad. När de jobbar bor de här men de flesta har familjer i byn Mababe som ligger ca 45 minuter härifrån. Byn har ca 500 invånare, lite svårt att veta eftersom många jobbar på olika lodger och är borta under vissa perioder.
Pratade med killen som är ansvarig för det elektriska, han är utbildad inom el i Windhoek. Han visade hur lodgens elsystem är konstruerat. På morgonen kl. 6 startar man dieselgeneratorn och stänger den ca kl. 9. Då kopplar man in batterier som har laddats upp av solceller, drygt 8 kvm, och mitt på dagen använder man el väldigt sparsamt. Solcellerna laddar batterierna under hela dagen. Klockan 14 skiftar man igen till generatorn fram till kl. 18 då man åter går över till batterierna under natten till kl. 6 nästa morgon.
Allt vatten pumpas från en borra och lagras i tre stora tankar som är placerade ca 6 meter upp i luften. Detta är inte drickbart.
Till tälten genereras varmvatten av en solvärmeanläggning och sparars sedan i en isolerad tank. Varje anläggning ger varmvatten till två tält.
I dag har vi varit ute på en eftermiddagstur. Vi körde på en ”väg”, egentligen bara två hjulspår, till ett stort vattenhål. Elefanterna brukar komma dit och dricka och bada.

Vi såg tyvärr bara ”spår” efter dem. Vi var lite tidiga och vågade inte stanna för länge, då vägen var rätt otäck att köra och vi ville inte riskera att det blev mörkt. Såg massor av giraffer, en hjord på säkert 25 st.

De är trevliga att titta på och är alltid nyfikna på oss. På vägen tillbaka körde vi en runda på lodgens område.

Kom precis när två elefanter hade en liten batalj i vattnet. En liten och en lite större elefant. Det var nog mest övning, men den lille fick ge sig. En flodhäst dök upp och visade sitt missnöje med att bli störd. Trevlig upplevelse.

Torsdag 11/5
När vi vaknade i morse var det kallt som attan, kanske 8-10 grader. Vi blev liggande under täcket och läste till solen började värma lite. Idag skall vi åka vidare till Audi Camp, utanför Maun.
Igår när vi gick till middagen så skrek två av serveringspersonalen i höga skyn precis när vi kom. Full uppståndelse. Det ringlade en orm utanför entren till huvudbyggnaden. Alla rusade till och en av personal lyckades döda den med en sopborste (!). I morse fotograferade vi den. Den var ca 1,5 m lång, någon nämnde kobra men vi vet inte riktigt.

Vägen till Audi Camp och Maun på ungefär 110 km bestod de första 70 km av en grusväg som var som en sämre tvättbräda. Vi tyckte att Transitvägen från Savuti var ett helvete med detta var faktiskt ännu värre.
Väl framme i Maun kunde vi tanka och ta ut Pula i en ATM. Vi har klarat oss riktigt bra utan att kunna ha några Pula. Vi fick ”låna” lite kontanter på Mogohtlo Lodge så att vi kunde köra in i Moremi NP och betala dricks på lodgen. Vi betalade detta ”lån” genom att det sattes upp på räkningen som vi betalade med MasterCard.
Var faktiskt lite orolig för att dieseln inte skulle räcka fram till Maun men det gjorde den med ca 6 liter kvar i tanken. Sa inget till Gunnel förrän vi tankade. Hittills har vi kört 3 400 km.
Vi bor i ett ”tält” utmed Okavango. Här är inte så mycket att göra och vi har bokat 3 nätter här. Campen har i stort sett bara aktiviteter över en eller flera nätter. De har bara en endagssafari och den är megadyr. Vi tycker att det räcker med 2 nätter här och funderade lite och bestämde att kolla om campen vi skall till har plats för oss en natt tidigare. Det hade de så nu åker vi till Dqae Qare San Lodge en dag tidigare och stannar där 3 nätter i stället för 2.