Åter i Namibia

Nu närmar sig vår resa sitt slut. I morgon flyger vi hem. Vi har haft en fantastisk resa. Upplevt mycket. Det tar lite tid att smälta alla intryck. Namibia är ett av våra favoritländer. Människor är vänliga och trevliga och vi har alltid blivit väl emottagna överallt. Vi har sett mycket djur och naturen här är fantastisk. Där vi körde i Botswana är det mest platt och bush. I Namibia finns det allt. Sand, berg och slätter med bush. Vägarna har för det mesta varit bättre än vi trodde. Vi åker gärna tillbaka.

Vi har nu kört 5 200 km sedan starten den 17 april, så det är inte så konstigt att vi har skrivit mycket om vägar.

Måndag 15/5

Igår kväll hade vi tänkt att ta en dusch men inget varmvatten så det blev ingen dusch. Nu på morgonen var även kallvattnet slut så vi fick ”tvätta” oss med våtservetter. Även toavattnet var slut.

Vi har nu kört vår längsta dagsetapp, 555 km från Dqae Qare San Lodge till Hotel Uhland i Windhoek. Vägen var asfalterad och vägarna här är Raksträckornas förlovade land. Den ena raksträckan efter den andra, raksträkorna kan vara upp till 8 km långa sen kommer en liten böj och sen en raksträcka igen så håller det på. Många kör väldigt fort, upp mot 120 – 130 km/tim.

Man har varningsskyltar för boskap, hästar, getter, åsnor, vildsvin och antiloper så det gäller att vara alert för rätt som det är kan något djur springa över vägen. Annars kan man väl säga att vägen är långtråkig att köra, inte mycket att titta på. På denna sträcka tror jag att vi mötte mindre än 100 bilar varav ett 20-tal var lastbilar. De flesta lastbilarna här är SCANIA och VOLVO.

Att passera gränsen var inga problem, det var bara att fylla alla personuppgifter, bilnummer och klockslag för gränspasseringen. Precis efter gränsövergången köpte vi påfyllnad av SIM-kortet.

Hererokvinna

Vi gjorde ett lunchstopp i Gobabis, en hyfsad stor stad, och sen vidare.

Tisdag 16/5

Tillbaka till civilisationen. Det känns nästan som hemma att komma till hotel Uhland. Vi trivs väldigt bra här. Ingen sand och vattnet fungerar. Ingen kran sitter löst etc. Nu väntar några sköna dagar.

Vi har bara slappat idag. Varit och besökt The Craft Market, ett ställe med massor av olika affärer som säljer olika hantverksprodukter/souvenirer, en del är riktigt fina, med allt vad man kan tänka sig från Afrika. Åkte sen till ett köpcentrum, där jag handlade på Body Shop. Allt är billigare här än Body Shop hemma, det är mindre än halva priset på de produkter jag använder. Så det blev en hel del. Annars är köpcentrumet precis som hemma, inga större skillnader mer än att det är andra butiker.

En iakttagelse: Namibia har en befolkning av 87,5% svarta, 6% vita och 6,5% blandat. De flesta som handlade på köpcentrumet var vita och alla som betjänade var svarta.

Det är inte så kul att köra bil i Windhoek. Det finns väl trafikregler, men det verkar som om ingen bryr sig, så det gäller att vara alert. Nu har ju Hans vant sig vid vänstertrafik, så det går lättare nu än de första dagarna.

Onsdag 17/5

Idag skall vi byta till en mindre bil, en 4-hjulsdriven automatare av märke Suzuki. Det blir lite lättare än med den stora Toyotan vi kör nu.

Vi besökte Namibian Botanical Garden, där de allra flesta av Namibias växter är representerade. Många av buskarna/träden är föda till boskap och vilda djur men framföralt användes rötterna som medicin för olika åkommer men även till att göra rep/snöre av underbarken och att använda grenarna till att göra upp eld med.

Tog en fika på The Craft Market.

I kväll bjöd vi ut Irmgard på middag på Nice (http://www.nice.com.na). En av de finare restaurangerna här. Man kan se hela köket, där de lagar mat. Det är också en restaurangskola. En mycket trevlig kväll. Irmgard äger hotellet där vi bor. Hon hjälpte oss när vi var här förra gången för 3 år sedan, då vi blev bestulna på det mesta.

Torsdag 18/5

Idag har vi varit på SPA. GocheGanas (http://www.gocheganas.com), som ligger helt underbart i ett bergigt område på toppen av ett berg. Utsikten är hänförande. Först blev vi kroppspeelade med olja och sand. Efter dusch blev vi insmorda i någon sorts röd lera och inpackade i plast. Under tiden vi låg inpackade fick vi ansiktsbehandling. Insmorda många gånger, med olika oljor och krämer. Till sist fick vi ryggmassage.

Det var riktigt skönt och avkopplande. Efter behandlingarna åt vi lunch på deras terass.

Åkte sedan hem för ompackning för två nätter i Swakopmund.

Här i Windhoek har vi sommarvärme, mellan 22-24C på dagen, men på natten är det nästan vinter, ca 5C. I Swakop väntar en temperatur på strax över 30C och på natten ca 20C.

Fredag 19/5

Körde till Swakop tidigt i morse, ca 35 mil. Återigen en spikrak väg med några enstaka böjar. Ju närmare Swakop vi kom ju mer öken blev det. Det varnades också för hårda vindar, vindar som sveper mellan bergen och för med sig sand. Temperaturen steg också hela tiden till över 30C men det märktes inte när vi kom fram, då mycket kalla vindar fick det att kännas kallt. Vi fick ett fint rum på Villa Margherita, där vi bott tidigare.

Swakop är en turiststad. Här finns det många små butiker och här är riktigt mysigt. I kväll skall vi äta på The Tug. Den populäraste restaurangen i Swakop. Den liggar alldeles intill Atlanten och är byggd av en gammal bogserbåt och lite tillbyggnader. Maten är supergod. De serverar mest fisk.

Lördag 20/5

Idag är det betydligt varmare. Inga kalla vindar. Vi har strosat omkring lite. Handlat lite och varit på the Crystal Museum. Här kan man hitta allt vad ädelstenar heter. Många vackra smycken. Jag har lite svårt att behärska mig, men det blev ingenting denna gången. Här finns också den största crystal cluster i världen. Upptäcktes 1985 och är 3m hög och 3m bred och väger 14100 kg. Utgrävningen pågick i 5 år.

Körde kustvägen ner till Valvis Bay för att titta på sanddynerna. Det är fasinerande att se dessa sanddyner som är ganska så höga. Vägen går längs med Atlantkusten och när vi närmar oss Valvis Bay så finns här många fina hus, både flerfamiljshus och villor.

Tillbaka på hotellet ringde Hans telefon. Det var biluthyraren som ringde och var orolig för att vi hade missat vårt flyg. I ett senare skede av vår reseplanering hade vi utökat resan med 2 dagar men inte korrigerat dessa dagar med bilhyrningen! Det löste sig med att vi kunde hyra bilen ytterligare 2 dagar och biluthyraren kunde andas ut.

Söndag 21/5

Dax att köra tillbaka till Windhoek och åter checka in på Uhland Hotel. Det första vi gjorde när vi var framme var att checka in på vårt flyg imorgon, hotellet hjälpte oss med att skriva ut boardingpassen. De ordnade lite lunch åt oss och nu är det dax att packa våra resväskor och ryggsäckar.

En reaktion på “Åter i Namibia

1. Hej!
    Vi har följt hela er resa. Vi är imponerade av allt ni har upplevt!
    Den 12 /6 flyttar vi till vår sommarstuga utanför Åhus.Den 2/6 åker vi till Luxemburg några dagar för att hälsa på en släkting.
    Hoppas,att vi ses till hösten!